Οι διαφημίσεις κρίθηκαν “κοινωνικά ανεύθυνες” από την αρμόδια ρυθμιστική αρχή
Η ρυθμιστική αρχή του Ηνωμένου Βασιλείου για τη διαφήμιση Advertising Standards Authority (ASA) απαγόρευσε δύο “κοινωνικά ανεύθυνες” διαφημίσεις της Zara επειδή απεικονίζουν μοντέλα που θεωρούνται “ανθυγιεινά αδύνατα”.
Οι διαφημίσεις της εταιρείας λιανικής πώλησης, που κυκλοφόρησαν τον Μάιο, παρουσίαζαν ένα μοντέλο που φορούσε ένα υπερμεγέθες λευκό πουκάμισο με την “προεξέχουσα κλείδα” της να τονίζεται από το σχέδιο του πουκαμίσου και ένα άλλο μοντέλο με ένα κοντό λευκό φόρεμα του οποίου η “ισχνή” εμφάνιση τονιζόταν από το σχέδιο.
Η ASA έκρινε ότι οι εικόνες αυτές ήταν ανεύθυνες και διέταξε τη Zara να μην τις χρησιμοποιήσει ξανά.
Σύμφωνα με τον εποπτικό φορέα, χρησιμοποιήθηκε ένα εφέ σκιάς για να κάνει ένα από τα πόδια του μοντέλου να φαίνεται “αισθητά λεπτό”. Πρόσθεσαν ότι η θέση των άνω χεριών και των αρθρώσεων των αγκώνων του μοντέλου έκανε το σώμα της να φαίνεται “δυσανάλογο”.
Η Zara επιβεβαίωσε ότι τροποποίησε τις λίστες των προϊόντων μετά την παραλαβή της καταγγελίας και αφαίρεσε τις εικόνες.
Στη συνέχεια, ο λιανοπωλητής εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία ανέφερε ότι και τα δύο μοντέλα είχαν ιατρική πιστοποίηση που αποδείκνυε ότι ήταν καλά στην υγεία τους και ότι καμία από τις εικόνες δεν είχε τροποποιηθεί, πέρα από μικρές επεξεργασίες φωτισμού και χρωμάτων.
Εκπρόσωπος της Zara UK δήλωσε: “Σημειώνουμε την απόφαση της ASA μετά από ατομική καταγγελία σχετικά με δύο εικόνες στον ιστότοπό μας, τις οποίες αφαιρέσαμε όταν μας ενημέρωσε η ASA”.
Η δήλωση πρόσθεσε: “Δεσμευόμαστε για υπεύθυνο περιεχόμενο και ακολουθούμε αυστηρές κατευθυντήριες γραμμές και ελέγχους στην επιλογή και φωτογράφηση των μοντέλων, καθώς και στην επιλογή των εικόνων”.
Η ASA διερεύνησε επίσης δύο άλλες διαφημίσεις της Zara, αλλά καμία από αυτές δεν κατέληξε να απαγορευτεί.
Υπήρξαν ευρύτερες εκκλήσεις προς τις μάρκες να διασφαλίσουν υπεύθυνη και ποικιλόμορφη εκπροσώπηση.
Η απόφαση της ASA υπογραμμίζει περαιτέρω τον ολοένα αυξανόμενο έλεγχο σχετικά με την απεικόνιση της εικόνας του σώματος στη διαφήμιση μόδας και ακολουθεί μια παρόμοια απόφαση κατά της εταιρείας λιανικής Marks & Spencer τον περασμένο μήνα, όπου απαγορεύτηκε μια διαδικτυακή διαφήμιση αφού τα ρούχα και η γωνία λήψης της κάμερας έκαναν το μοντέλο να φαίνεται “ανθυγιεινά αδύνατο”.
Επιπλέον, η βρετανική εταιρεία λιανικής πώλησης Next είχε επίσης μια διαφήμιση που απαγορεύτηκε νωρίτερα φέτος. Η ASA δήλωσε ότι η διαφήμιση για μπλε στενά τζιν ήταν “ανεύθυνη”, καθώς τόνιζε τη λεπτότητα των ποδιών του μοντέλου χρησιμοποιώντας γωνίες λήψης.
Η Next δήλωσε ότι διαφωνεί με την απόφαση και δήλωσε ότι το μοντέλο, αν και αδύνατο, είχε “υγιή και γυμνασμένη σωματική διάπλαση”.