Είδαμε και σχολιάζουμε.
Γνώμη Κουλτουρόσουπας για την παράσταση.

Βρεθήκαμε στο Θέατρο Τέχνης με αφορμή την πρεμιέρα της παράστασης “Ευτυχισμένες Μέρες”(1960-1961) του Σάμουελ Μπέκετ. Στα σκηνοθετικά ηνία η Λίνα Ζαρκαδούλα και στους πρωταγωνιστικούς ρόλους η Ναταλία Τσαλίκη και ο Δημήτρης Κανέλλος.
Η γραφή του Μπέκετ μοναδική στο είδος της, μεταφέρει ευθέως την σκεπτόμενη ανθρώπινη αγωνία για το νόημα της ζωής, το οποίο υποψιαζόμαστε αλλά ποτέ δε βρίσκουμε .Μεταφυσικά τρομακτικά τοπία, απογυμνωμένοι συσχετιζόμενοι άνθρωποι, ποίηση/αφαίρεση, παράλογοι ατελείς χαρακτήρες, λέξεις πολλές, άχρονο χρονικό και αρκετή δόση παραλόγου. Λίγα μόνο από το συγγραφέα που δικαίως ονομάστηκε ως ο Τέταρτος τραγωδός (μετά από τη δική μας αρχαία τρόικα) και στιγμάτισε/παρατήρησε εύστοχα, ότι ορίζουμε ως σύγχρονο άνθρωπο. Οι «Ευτυχισμένες Μέρες» αναφέρονται στην έκδηλη έλλειψη επικοινωνίας και στην αποξένωση ενός προχωρημένου σε ηλικία ζευγαριού. Η Γουίννη και ο Γουίλλη επικοινωνούν περιφερειακά αλλά ζουν συγχωνευτικά σε όλους τους χρόνους. Το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον τους βρίσκεται μπροστά μας, κάπου απογυμνωμένα και εντελώς παράλογα, με τη Γουίννυ μισοχωμένη στη γη και το Γουίλλυ κάπου εκεί… και καμπανάκια για υπόκρουση.
Κάτι πρέπει να γίνει στον κόσμο, εγώ δε μπορώ άλλο…* και βρεθήκαμε σε ένα σκηνικό κυκλαδίτικο (ο Μπέκετ πάντα μας θύμιζε κυκλαδικό ειδώλιο κάτω από τον καυτό ήλιο) ως όφειλε. Κάτασπρα πανιά σχηματιζόμενα σε λόφους πολύεδρους που από την κοιλία και τα πλευρά τους ξεπηδούν οι ήρωες. Και η Ναταλία Τσαλίκη ως Γουίννη!

Ξεπηδώντας μικρόσωμη και σπιρτόζα, αρχίζει μια άνευ προηγουμένου λογόρροια με εναρκτήρια θεματική το πρωινό της ξύπνημα. Ατέρμονη ροή αναμνήσεων και συνειρμών, άπειροι συσχετισμοί για τη νεότητα και το πέρασμα του χρόνου και φιλαρέσκεια με όπλα της ότι περιέχει αυτή η θρυλική τσάντα της. Και πάνω από όλα η φιλοδοξία ή η ανάγκη να ζήσει «άλλη μια ευτυχισμένη μέρα» με ένα σινιάλο του Γουίλλυ, με κάτι από Γουίλλυ…
Η ερμηνεία της μετωπική, με εμπειρία και σε απόλυτη σχέση με το κείμενο, τους θεατές και το συμπρωταγωνιστή της. Η ακινησία της (χωμένη στο σκηνικό από τη μέση και κάτω), την ελευθέρωσε, χωρίς να γίνετε κουραστική και ήταν οικεία (παρά το άγχος της πρεμιέρας). Εκ φυσικού κρυστάλλινη, κατόρθωσε να αποδώσει όλη την ευθυμία (στιγμές περισσότερο από όσο έπρεπε, δίχως το απαραίτητο φλέγμα) αλλά και εκείνο το αίσθημα της ματαιότητας που φέρνει συγκίνηση ανυπόφορη όταν δραματοποιούμε Μπέκετ. Άξια σε αντοχές και θερμοκρασίες ενός περιβάλλοντος καθαρόαιμα “γυναικείου σόλου” (Θεατρικό Έργο. Γυναικείο σόλο . 8.10.60. Ussy. Μπέκετ-Ευτυχισμένες Μέρες ).**
Σημειώνουμε ότι παρατηρούμε και νιώθουμε μια ουσιαστικότερη στροφή της Ναταλίας Τσαλίκη ως προς την τέχνη της.
Εκ παραλλήλου καλός και ο Δημήτρης Κανέλλος με τη δύναμη να δηλώνει την παρουσία/απουσία του με ήχους φωνητικούς και να δίνει ερμηνεία με γυρισμένη την πλάτη στο κοινό!
Κάτι πρέπει να γίνει στον κόσμο, εγώ δε μπορώ άλλο… και από πέρυσι η Λίνα Ζαρκαδούλα σκηνοθετεί γυναικείους μονολόγους, αναδεικνύοντας ηρωίδες που σε βασανίζουν (Βασιλική/Αθηνά Μαξίμου).
Η σκηνοθεσία της ταιριάζει ως δέρμα σε θεατρικά με θάλασσες λέξεων και μονόλογους χωρίς όρια. Ασφυκτική και η ίδια στις σκηνές (κίνηση –αίσθημα- έκφραση), φροντιστική στους ηθοποιούς της, λουσμένη στα κείμενα, ψυχαναγκαστικά λεπτομερής (όπως παραδόξως και ο ίδιος ο Μπέκετ ήταν εξαντλητικός στις σκηνικές λεπτομέρειες) δίνει ουσιαστικά, δεν ανεβάζει απλώς παραστάσεις.
Το λες ξεκάθαρα θέατρο το λες ξεκάθαρα τέχνη.Στη συγκεκριμένη όμως μας πρόσφερε και κάτι ακόμα.
Συνεπικουρούμενη από την εξαιρετική μουσική του Θ. Οικονόμου προσέφερε την αγωνία στη σκηνή, σε ένα παρανομαστή που θύμιζε κινηματογράφο στο θέατρο και τούμπαλιν. Και ναι θα το πούμε συνονθύλευμα Μπέρκμαν (εξαιτίας και του υπαρξιακού του Μπέκετ ) και αίσθημα Χίτσκοκ-ικό! Θα μείνουμε και στο μέλλον για να το διερευνήσουμε περισσότερο. Γενικότερα η παράσταση ήταν μια άριστη συνεργασία ανθρώπων που γνωρίζουν το θεατρικό σανίδι και τους ευχαριστούμε για τον κόπο τους.
Εν κατακλείδι[=]
Οι «Ευτυχισμένες Μέρες» είναι μια καλή παράσταση για τις σύγχρονες αστικές τραγωδίες και για το κείμενο ενός ανθρώπου υποτακτικού μοναχά στην τέχνη του.
Βαθμολογία
7,5 στα 10
*έκφραση από το κείμενο
**Από το δελτίο τύπου: Ο μεγάλος Ιρλανδός συγγραφέας Σάμουελ Μπέκετ στο δρύινο γραφείο του, άνοιξε ένα κρεμ, σκληρόδετο σημειωματάριο και έγραψε: «Θεατρικό Έργο. Γυναικείο σόλο . 8.10.60. Ussy» Κάπως έτσι άρχισε να γράφει τις «Ευτυχισμένες Μέρες» τον Οκτώβρη του 1960 και τις ολοκλήρωσε το 1961. Το έργο κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στην Νέα Υόρκη στις 17 Σεπτεμβρίου του 1961 στο Cherry Lane Theatre σε σκηνοθεσία του Alan Schneider, με την Ruth White ως Γουίννυ και τον John C .Becher ως Γουίλλυ. Κι έπειτα στο Λονδίνο, στο Royal Court Theatre το 1962 και στο Παρίσι, στο Théâtre de l’ Odéon το 1963.
Τη Γουίννυ ερμηνεύει η Ναταλία Τσαλίκη
Τον Γουίλλυ ο Δημήτρης Κανέλλος
Συντελεστές
Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές
Σκηνοθεσία: Λίνα Ζαρκαδούλα
Σκηνικό – Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Μουσική : Θοδωρής Οικονόμου
Φωτισμοί: Γιάννης Δρακουλαράκος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ελένη Βλάχου
Βοηθός Σκηνογράφου – Ενδυματολόγου: Μαρία Παπαδοπούλου
Συμπαραγωγή: “Θέατρο Τέχνης” – «ΗΡΩ»
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ: Παρασκευή – Σάββατο 21.15, Κυριακή 20.00
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
Παρασκευή: 15 € 10 € (Φοιτητικό- Γκρουπ-Σύλλογοι- Άνεργοι με κάρτα ανεργίας)
Σάββατο- Κυριακή : 18 € 15 € (Φοιτητικό- Γκρουπ-Σύλλογοι- Άνεργοι με κάρτα ανεργίας)
ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ:
Φρυνίχου 14, Πλάκα τηλ.210 3222464-3236732
ΩΡΕΣ ΤΑΜΕΙΟΥ: Δευτέρα- Κυριακή 10.00- 13.00 & 17.00- 22.00
Φωτογραφικό υλικό