Η χειρότερη πληγή του θεάτρου: Οι αντικαταστάσεις. Γράφει ο ηθοποιός & σκηνοθέτης Ιάκωβος Μυλωνάς.
Η χειρότερη πληγή του θεάτρου. Τι γίνεται όταν πρέπει να αλλάξεις ηθοποιό λίγες μέρες πριν την πρεμιέρα ή ακόμα χειρότερα, τι γίνεται όταν έχει γίνει η πρεμιέρα κι ένας ηθοποιός φεύγει;
Είναι λάθος να σκέφτεσαι τι γίνεται μετά απ’ αυτό. Είναι λάθος να σκέφτεσαι τι στο διάολο γίνεται, αφού έχει έρθει αυτή η μικρή καταστροφή.
Σκέψου τι το προκάλεσε. Οι πληγές από κάπου δημιουργούνται. Σκέψου. Μην κατηγορήσεις κατευθείαν αυτόν που έφυγε και μην κατηγορήσεις τόσο εύκολα τον εργοδότη. Μη σκεφτείς εγωιστικά και μην είσαι έτοιμος να κατηγορήσεις τον εαυτό σου, σε όποια πλευρά και να βρίσκεσαι.
Άρα πριν να σηκώσουμε το δάχτυλο, όπως κάνουμε πάντα για να δείξουμε ποιος φταίει, ας το ερευνήσουμε λίγο το θέμα.
Οι αντικαταστάσεις και οι άνθρωποι που φεύγουν για μένα έχουν να κάνουν με κάτι πολύ απλό. Έχουν να κάνουν με τις αρχικές συμφωνίες που δεν τις κρατάει κανείς.
Τώρα θα μου πεις γιατί δεν τις κρατάει κανείς; Είναι όλοι τόσο αναξιόπιστοι; Όχι βέβαια, αλλά εδώ γινόντουσαν άσχημα πράγματα όταν υπήρχαν συλλογικές συμβάσεις εργασίας, φαντάσου τώρα που δεν υπάρχουν. Τώρα γίνεται της πουτάνας. Ο καθένας, είτε εργοδότης είναι είτε εργαζόμενος είναι, μπορεί να κάνει ότι του κατέβει.
Παλιότερα ένας εργοδότης που ήταν να πάρει επιχορήγηση έβαζε τους ηθοποιούς να υπογράψουν ότι έπαιρναν 800 ευρώ π.χ ενώ τους έδινε 600 ευρώ. Μη νομίζετε ότι και τώρα θα αλλάξει κάτι.
Μια χώρα για τα μπάζα που όλοι κλέβανε και όλοι θα συνεχίσουν να κλέβουνε και σ’ αυτούς που δε κλέβουνε, τους δίνουνε ψίχουλα για να μη μιλάνε. Αυτοί που κλέβουνε σου δίνουνε ψίχουλα για να μη μιλήσεις και αυτοί που κυβερνάνε σου δίνουνε ψίχουλα για να μην επαναστατήσεις.
Ψίχουλα. Όλες οι κυβερνήσεις μετά το 2009 κυβερνάνε με ψίχουλα. Και σε απειλούν κιόλας ότι αν δεν είσαι καλό παιδί θα στα πάρουν κι αυτά και μετά πρέπει να σκουπίζεις τον κώλο σου με φύλλα απ’ τα δέντρα.
Έχουν καταστραφεί τα πάντα. Όλοι ζουν με δανεικά για να πληρώσουν το κράτος που πρέπει να πληρώσει τους δανειστές.
Η καλύτερη χώρα του κόσμου είναι πλέον στα γόνατα.
Κανένας κανόνας και κανένας έλεγχος, όλοι κάνουν του κεφαλιού τους ή ότι τους φωτίσει ο θεός.
Τώρα θα μου πεις ναι αυτό το ξέρουμε, η ουσία είναι να μας πεις τι να κάνουμε για να ξεφύγουμε απ’ αυτό το χάος, όχι να μας πεις αυτό που βλέπουμε κι αυτό που έχουμε βιώσει στο πετσί μας.
Η πραγματική μου απάντηση είναι τίποτα, δεν μπορεί να κάνει κανένας τίποτα. Είμαστε κατεστραμμένοι κι αυτό δυστυχώς θα κρατήσει τουλάχιστον για άλλα πενήντα χρόνια.
Μακάβριο ναι αλλά αλήθεια. Είμαστε ανίκανοι πλέον να αλλάξουμε τη ροή της ιστορίας. Είναι η πρώτη φορά που την ιστορία της Ελλάδος δεν τη γράφουν οι Έλληνες αλλά οι Γερμανοί.
Στην κατοχή, την ιστορία της Ελλάδας την έγραψαν οι Έλληνες με την αντίστασή τους. Τώρα η ιστορία δυστυχώς γράφεται απ’ τους Γερμανούς χωρίς την αντίσταση κανενός. Δυστυχώς αυτή τη φορά η κατοχή δε θα κρατήσει πέντε χρόνια, θα κρατήσει για πενηνταπέντε χρόνια.
Θλιβερό. Αποκαρδιωτικό. Σιχαμένο. Λυπάμαι για μένα, για σας, για τα παιδιά μας, για τα εγγόνια μας,
Σκέφτομαι ότι το θέμα του άρθρου είναι οι αντικαταστάσεις στο θέατρο και γιατί γίνονται.
Βλακεία, μεγάλη βλακεία. Η σκέψη μου δεν είναι εκεί. Η σκέψη μου είναι αλλού αλλά αν όντως θέλετε να μιλήσουμε γι αυτό, η γνώμη μου είναι ότι πραγματικά δεν φταίνε όλοι αυτοί που φεύγουν, φταίνε όλοι αυτοί που δεν μπόρεσαν να τους κρατήσουν.
Και βέβαια δε μιλάω για κάποια ηλίθια όντα που δεν κατάλαβαν τι αρχική συμφωνία κάνανε, ούτε μιλάω για ηλίθια όντα και αναφέρομαι στους εργοδότες που για οποιοδήποτε λόγο διώξανε κάποιον. Αυτά τα ζώα πραγματικά δεν έχουν σημασία.
Σημασία έχει πως ένας εργοδότης κλείνει έναν ηθοποιό για να κάνει μια δουλειά με το τίποτα. Τον κλείνει με τον αέρα. Όλα γίνονται με λόγια. Μπαρμπούτσαλα σου λέω. Τίποτα, σκατά, δεν υπάρχει τίποτα.
Απ’ τη στιγμή που δεν υπάρχουν συμβόλαια με ρήτρες και υπογραφές και βασικούς μισθούς και συλλογικές συμβάσεις μιλάμε για ένα μπουρδέλο χωρίς άδεια εργασίας.
Προσπαθώ να σκεφτώ ποιος πραγματικά έχει άδεια εργασίας και η απάντηση είναι κανένας. Ούτε καν τα κανάλια της τηλεόρασης που μας κάνουν καθημερινά πλύση εγκεφάλου δεν έχουν άδεια λειτουργίας.
Οπότε τι γίνεται; Ο καθένας μπορεί να φύγει όποτε θέλει. Ναι, χμ… ναι, μπορεί να γίνει αυτό, αλλά το χειρότερο είναι κάποιος χωρίς άδεια λειτουργίας μπορεί να σε απολύσει όποια ώρα θέλει, ναι χμ… και ξανά χμ… αυτό είναι ακόμα χειρότερο.
Σίχαμα. Μια κατάσταση αλλοπρόσαλλη. Και φταίμε. Όλοι φταίμε.
Μέσα σ’ αυτό το μπουρδέλο, υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να σου πουν, έλα σ ‘ αυτή τη δουλειά είτε γιατί το αξίζεις είτε γιατί κάτι άλλο σκέφτονται για σένα, συνήθως σεξουαλικό αλλά δυστυχώς για όποιο λόγο και να σε πάρουνε αυτό που θα υπογράψεις δεν κατοχυρώνει εσένα, τον εργοδότη σου κατοχυρώνει.
Δε βγάζεις άκρη φίλε, έτσι όπως τα κάναμε, δε βγάζεις άκρη. Και μη μου πεις ότι δε φταις και βέβαια φταις. Κατάφερες μ’ αυτούς που ψηφίζεις τόσα χρόνια να μη ξέρεις τι σου ξημερώνει αύριο. Μπράβο, το κατάφερες.
Δεν ξέρω τι άλλο να σου πω ή τι να μου πω άλλωστε το θέμα ήταν οι αντικαταστάσεις στο θέατρο. Ωραία να σου πω ότι ουδείς αναντικατάστατος, αυτό σου φτάνει; Μια βλακεία τέτοιου είδους σου φτάνει; Είσαι τόσο ηττημένος πλέον;
Άμα θες να φύγεις φύγε κι άμα θες να κάτσεις κάτσε, να γκρινιάζεις μόνο πάψε δεν μπορώ να τ’ ανεχτώ. Αυτό σου ακούγεται καλύτερο;
Θέατρο. Όταν ένας ηθοποιός φεύγει είναι απλά ρε φίλε επειδή δεν του έκανες συμβόλαιο και μπορεί να φύγει ότι ώρα του καβλώσει.
Ναι ξέρω καημένε επιχειρηματία τι θα μου πεις, ότι έτσι όπως είναι τα πράγματα όποιος ρίχνει λεφτά στο θέατρο μέσα θα μπει. Δεν μπορείς να κάνεις συμβόλαια, δεν μπορείς να δώσεις ούτε τους βασικούς μισθούς. Μια κοινωνία μπουρδέλο. Δε κατοχυρώνει κανείς τη δουλειά του και τον κόπο του. Δεν κατοχυρώνει κανένας τίποτα.
Αλήθεια δεν μπορώ να σας πω τίποτα. Ούτε να δώσω μια λύση, απλά το μόνο που μπορώ να πω είναι να είσαστε σοβαροί και προσεκτικοί όταν κλείνετε μια συμφωνία. Και όταν την κλείσετε τη ριμάδα τη συμφωνία, να την κρατήσετε μέχρι την τελευταία ρανίδα του αίματος σας. Είτε εργοδότες είστε είτε εργαζόμενοι.
Μόνο αυτό μπορώ να σας πω. Μόνο ο λόγος μας δυστυχώς μας απέμεινε, τι να κάνουμε.
Κρατάτε την αρχική συμφωνία!
Όποιος αλλάζει τη συμφωνία στη συνέχεια είναι σιχαμένος. Όποιος λέει ψέματα είναι σιχαμένος. Όποιος απ’ τις δύο πλευρές δεν κρατάει το λόγο του είναι σιχαμένος.
Δεν έχω κάτι άλλο να πω οι αντικαταστάσεις στο θέατρο αν δε γίνονται για λόγους υγείας, γίνονται γιατί κάποιος σιχαμένος δεν κράτησε την αρχική συμφωνία.
Σας ευχαριστώ που πλέον επικοινωνείτε μαζί μου και μέσω μέηλ. Να ξέρετε ότι απαντώ σε όλους.
Όποιος θέλει να επικοινωνήσει μαζί μου μπορεί να μου στείλει μέηλ που βρίσκεται στο βιογραφικό μου πιο κάτω ή να αφήσει κάποιο σχόλιο επώνυμα όμως για να μπορώ να απαντήσω. Δυστυχώς τα ανώνυμα σχόλια όπως καταλαβαίνετε, είτε καλά είναι είτε κακά, είναι σαν να μην υπάρχουν.
=================================================================================
Καλοκαιρινές θεατρικές περιοδείες 2017 – ΚΛΙΚ ΕΔΩ
=================================================================================
7α Θεατρικά Κουλτουροβραβεία Θεσσαλονίκης 2017
ΤΕΛΕΤΗ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΒΡΑΒΕΙΩΝ – ΔΕΥΤΕΡΑ 19 ΙΟΥΝΙΟΥ 2016
ΘΕΑΤΡΟ ΑΘΗΝΑΙΟΝ
Πρώτες πληροφορίες για τη μεγάλη βραδιά – Προσκλήσεις: ΕΔΩ
=================================================================================
Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα.
Πρόγραμμα παραστάσεων ΚΛΙΚ ΕΔΩ
==================================================================================
ΕΙΔΑΜΕ & ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΜΕ ΕΔΩ
===========================================================================
Θεατρικά Κουλτουροβραβεία Θεσσαλονίκης [σελίδα ανακοινώσεων] ΕΔΩ
Facebook page ΕΔΩ
Φωτογραφικό υλικό