Είδε η Ειρήνη Σοφιανίδου και σχολιάζει για την Κουλτουρόσουπα
Στο φιλόξενο και ζεστό «Θέατρο των Τεχνών», που αποτελεί καινούριο χώρο για την πόλη μας, παρακολουθήσαμε την παράσταση «Art» της Γιασμίνα Ρεζά και ομολογουμένως αποτέλεσε μια πολύ ευχάριστη έκπληξη.
Η Γιασμίνα Ρεζά είναι γνωστή για το καυστικό της χιούμορ και την ευφυΐα στη γραφή της. Το «Art» είναι το δεύτερο πιο γνωστό της έργο μετά το «Θεό της Σφαγής». Μπορεί να μην πρόκειται για κάποιο θεατρικό με υψηλή αισθητική συγκίνηση, είναι όμως ένα καλογραμμένο κείμενο με έξυπνους διαλόγους και ευδιάκριτους, ξεκάθαρους ελκυστικούς χαρακτήρες που με αφορμή την αντρική φιλία διερευνά τη δυσκολία γενικά των ανθρώπων να αποδεχτούν αλλαγές στον χαρακτήρα των οικείων τους, είτε από το φιλικό είτε από το οικογενειακό περιβάλλον.
Ένας πίνακας λοιπόν που αγοράζει ο ένας εκ των τριών φίλων, ο Σενζ, θα γίνει το έναυσμα για σφοδρή σύγκρουση με τον Μαρκ που αντιδρά με πείσμα και πάθος, σχεδόν με κακία στην αγορά του πίνακα. Χλευάζει τον Σενζ και τον κρίνει σκληρά για την επιλογή του να αγοράσει έναν λευκό καμβά με λευκές ρίγες έναντι του ποσού των 200 χιλιάδων ευρώ. Κάπου στο ενδιάμεσο υπάρχει κι ο πράος, συμφιλιωτικός , πρόθυμος να τους ικανοποιήσει όλους Ιβάν που καταλήγει να δέχεται τα πυρά και του Μαρκ και του Σενζ εξαιτίας της ανικανότητας του να πάρει σαφή θέση. Καθώς η μία φιλονικία διαδέχεται την άλλη σιγά σιγά αποκαλύπτεται ο πραγματικός λόγος της τόσο μεγάλης επιθετικότητας του Μαρκ, που δεν είναι άλλος από το γεγονός πως δεν είναι σε θέση να δεχτεί την «ανεξαρτητοποίηση» του Σενζ, το ότι παίρνει αποφάσεις χωρίς την άδειά του.
Επί της ουσίας ο τίτλος “Art” δεν έχει να κάνει με τις εικαστικές τέχνες ούτε με τα ρεύματα στη ζωγραφική. Είναι ένας μεγεθυντικός φακός που σκύβει με χιούμορ πάνω από τη φιλία τριών αντρών και με αφορμή ένα έργο τέχνης «απογυμνώνει» τον χαρακτήρα του καθενός.
Πάμε τώρα στα της παράστασης ξεκινώντας από τα θετικά (+)
Αυτό λοιπόν το δυνατό κείμενο ευτύχησε με μια ωραία μετάφραση από τον Γιώργο Αρχιμανδρίτη. Με έξυπνους, γρήγορους διαλόγους έχει καταφέρει να μεταφέρει τον νόημα του έργου και τη σαρκαστική διάθεση της Ρεζά φέρνοντας το όσο πιο κοντά γινόταν στα δικά μας δεδομένα.
Η σκηνοθεσία του Άγγελου Κουρέπη, είχε φρεσκάδα κι έμπνευση. Είχε ρυθμό και τίποτα δεν ήταν περιττό. Καθώς είναι ένα κείμενο που βασίζεται στον λόγο κατάφερε να καθοδηγήσει σωστά τους ηθοποιούς του και να οδηγήσει σε μικρά πυροτεχνήματα γέλιου καταφέρνοντας να ισορροπήσει ανάμεσα στο κωμικό και το υπερβολικό. Από τα πιο σημαντικά σκηνοθετικά επιτεύγματα είναι ότι δημιούργησε την εντύπωση πως οι τρεις ήρωες συνδέονται με μακροχρόνια φιλία, κάτι που είναι ζωτικής σημασίας για το έργο.
Οι ερμηνείες των τριών νέων ηθοποιών ήταν εμφανώς δουλεμένες με τον Άλκη Γκόσιο στον ρόλο του Ιβάν να έχει ένα μικρό προβάδισμα. Ναι μεν κρατάει έναν ρόλο αβανταδόρικο που όμως κρύβει πολλές παγίδες καθώς θα μπορούσε να παρασύρει τον ηθοποιό σε υποκριτικές υπερβολές. Ο Γκόσιος απέφυγε αυτήν την παγίδα. Έπαιξε τον πιο «ελαφρύ» και κωμικοτραγικό χαρακτήρα έχοντας έλεγχο των εκφραστικών του μέσων. Ήταν αστείος ακριβώς επειδή δεν το προσπαθούσε καθόλου να γίνει.
Ο Άγγελος Κουρέπης ερμηνεύει τον ρόλο του Σενζ. Έχει πάντα δυσκολίες το να υπηρετείς ταυτόχρονα δύο ρόλους, του σκηνοθέτη και του ηθοποιού καθώς λείπει η εξωτερική ματιά με την οποία παρατηρεί τους υπόλοιπους ηθοποιούς. Δεν μπορείς να το κάνεις για τον εαυτό σου. Όμως ο Άγγελος Κουρέτης απέδωσε τον Σενζ με ευστοχία και μέτρο. Καλλιεργημένος, εύπορος, σίγουρος για τον εαυτό του, είχε μια νωχελικότητα στην κίνηση που ταίριαζε πολύ στον ρόλο και πολύ εκφραστικά χέρια.
Ο Πάνος Κεφαλούρος ερμηνεύει τον ρόλο του Μαρκ, , που με σκληρότητα κριτικάρει υποτιμητικά οτιδήποτε δεν συμβαδίζει με τη δική του αισθητική και τα δικά του πιστεύω, ακόμα κι αν αυτό με το οποίο δε συμφωνεί κάνει χαρούμενο έναν φίλο του. Είναι προφανής η διάθεση εισβολής στις επιλογές των άλλων δείχνοντας μια πρωτοφανή αδυναμία αποδοχής της οποιασδήποτε αλλαγής δεν εγκρίνει. Ο ηθοποιός ήταν πολύ καλός σ’ αυτό που του ανατέθηκε να κάνει αποδίδοντας με φυσικότητα με ακρίβεια τα στοιχεία του χαρακτήρα του ήρωα.
Οι φωτισμοί του Άγγελου Γουναρά συνέβαλαν πολύ στη δράση αντικαθιστώντας τις αδυναμίες του σκηνικού.
Σαν παρατηρήσεις (-) θα αναφέρουμε το εξαιρετικά λιτό σκηνικό της Βίκης Κίτσιου που στην περίπτωση αυτή ήθελε κάτι πιο «γεμάτο», με περισσότερη άποψη. Διαφωνία έχουμε και ως προς την ενδυματολογία των ηρώων της Νάγιας Καρπάτση. Θα έπρεπε να είναι πιο επιμελημένα, του Σενζ ειδικότερα κάπως πιο στιλιζαρισμένα. Δινόταν η εντύπωση πως οι ηθοποιοί έβαλαν κάτι πρόχειρο από το σπίτι τους κι ανέβηκαν στη σκηνή.
Ως προς τη σκηνοθεσία η σκηνή της αλλαγής στη στάση του Σενζ και της υπέρτατης υποτίθεται θυσίας για χάρη της φιλίας του με τον Μαρκ– όταν, δηλαδή δίνει του μαρκαδόρο για να βεβηλώσει τον πίνακα- ήταν θαμπή και αβέβαιη. Ήθελε περισσότερη ένταση και καθαρότητα. Επίσης η προσέγγιση του ρόλου του Μαρκ είναι αμφισβητήσιμη γιατί αντί για τον κυνικό αστό γιάπη , που τον θέλει η Ρεζά, παρουσιάστηκε σαν ένας σχεδόν αντιεξουσιαστής.
Συνοψίζοντας (=): Είδαμε μια σύγχρονη, ευφυή κωμωδία που εξετάζει τη φιλία, την αισθητική, τις συγκρούσεις, την αλλαγή και τον φόβο της απώλειας ελέγχου στις σχέσεις. Η σκηνοθεσία οδήγησε σε ένα αληθοφανές αποτέλεσμα με γρήγορο ρυθμό, σωστές και καίριες σιωπές και με ερμηνείες που υπηρέτησαν ευσυνείδητα και με κέφι τους ήρωες. Τα δευτερεύοντα στοιχεία της παράστασης, όπως σκηνικά και κοστούμια αν είχαν μεγαλύτερη φροντίδα σίγουρα θα έδινα πόντους στην παράσταση. Πέρα από τις όποιες μικρές παρατηρήσεις το αποτέλεσμα έχει θετικό πρόσημο για μια δουλειά νέων παιδιών που φαίνεται πως αγαπούν την τέχνη τους. Στηρίζουμε τοπικούς θιάσους. Στηρίζουμε τους καινούριους χώρους πολιτισμού της πόλης μας. «Θέατρο Τεχνών» ευχόμαστε καλή θεατρική πορεία.
Βαθμολογία: 6,4/10
Το απολαυστικό «Art» της Γιασμίνα Ρεζά από την Triple Threat Productions στο Θέατρο Τεχνών
ΤΕΧΝΩΝ
«Art» της Γιασμίνα Ρεζά.

Τρεις φίλοι – ο Σερζ, ο Μαρκ και ο Ιβάν – βλέπουν τη σχέση τους να κλονίζεται όταν ο Σερζ αγοράζει έναν ακριβό πίνακα σύγχρονης τέχνης: έναν μεγάλο λευκό καμβά με μερικές γραμμές. Ο Μαρκ ξεσπάει, θεωρώντας την αγορ
Σκηνοθεσία: Άγγελος Κουρέπης. Ερμηνεύουν: Άλκης Γκόσιος, Πάνος Κεφαλούρος, Άγγελος Κουρέπης.
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή με Κυριακή στις 21:00 (έως 09/11)
Αναλυτικές πληροφορίες για τη παράσταση θα βρείτε εδώ







.jpeg)



1 comment
Tο κείμενο τόσο πυκνό που απαιτούσε λιτό σκηνικό ελάχιστα χρηστικά αντικείμενα, για τον εμπλουτισμό των σκηνικών εμφανίζονται οι πίνακες για τους οποίους δεν αναφέρετε τίποτα.