Με αφορμή τη παράσταση «Ο Μουνής». Πρεμιέρα: Παρασκευή 10 Οκτωβρίου στο θέατρο Αυλαία
Το έργο της Λένας Κιτσοπούλου είναι άμεσα αναγνωρίσιμο για τον ριζοσπαστικό ρεαλισμό του. Η ίδια, ως συγγραφέας, σκηνοθέτις και ηθοποιός, δημιουργεί έναν θεατρικό κόσμο που λειτουργεί σαν καθρέφτης της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας. Χαρακτηρίζεται από:
- Αντισυμβατικό χιούμορ: Η Κιτσοπούλου χρησιμοποιεί το χιούμορ ως όπλο για να αποδομήσει ταμπού και να σατιρίσει κοινωνικές νόρμες. Είναι ένα σκοτεινό χιούμορ που συχνά προκαλεί αμηχανία, καθώς βασίζεται σε θέματα όπως ο θάνατος, η σεξουαλικότητα, η μοναξιά και η κοινωνική υποκρισία.
- Προκλητική γλώσσα: Η χρήση χυδαίων λέξεων, αργκό και καθημερινών εκφράσεων δεν είναι τυχαία. Στοχεύει στην αποτύπωση της αυθεντικότητας, της απελπισίας και της πνευματικής ένδειας των χαρακτήρων. Η γλώσσα της είναι ένα μέσο για να φέρει την “βρωμιά” της πραγματικής ζωής στη σκηνή.
- Εμμονή με το σώμα: Το ανθρώπινο σώμα, οι λειτουργίες του, οι ανάγκες του και η φθορά του, αποτελούν κεντρικό θέμα στα έργα της. Η Κιτσοπούλου δεν διστάζει να παρουσιάσει στη σκηνή την σωματική πραγματικότητα με έναν ωμό, αντισυμβατικό τρόπο, απομακρύνοντας το θέατρο από κάθε είδους εξιδανίκευση.
- Αυτοβιογραφικά στοιχεία: Τα έργα της συχνά περιέχουν έντονα προσωπικά και βιωματικά στοιχεία. Αυτό κάνει την ερμηνεία της ακόμα πιο πειστική, καθώς το κοινό έχει την αίσθηση ότι παρακολουθεί μια εξομολόγηση.
Η θεατρική της πορεία είναι γεμάτη με παραστάσεις που συζητήθηκαν έντονα.
Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α: Αυτός ο μονόλογος, γραμμένος και σκηνοθετημένος από την ίδια, έγινε μια από τις πιο γνωστές παραστάσεις της. Η Κιτσοπούλου ερμηνεύει μια γυναίκα που ζει στο περιθώριο, παρουσιάζοντας την καθημερινότητα της μοναξιάς, της απομόνωσης και της αναζήτησης της αγάπης με έναν σκληρό αλλά και τρυφερό τρόπο.
«Σφήκες» (2023): Πρόκειται για μια ελεύθερη διασκευή του έργου του Αριστοφάνη που ανέβηκε στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου από το Εθνικό Θέατρο. Αυτή η παράσταση προκάλεσε ίσως τις πιο οργισμένες και έντονες αντιδράσεις που έχουν καταγραφεί για παράσταση στην Επίδαυρο.
«Η Γκόλφω»: Μια παράβαση του έργου του Σπυρίδωνα Περεσιάδη, όπου η εκπόρνευση της κοπέλας τοποθετήθηκε σε ένα σύγχρονο, σκληρό πλαίσιο, λειτουργώντας σαν «ηλεκτροσόκ» για τους θεατές.
«Βυσσινόκηπος»: Η παράβαση του έργου του Άντον Τσέχοφ, όπου η παράβαση έγινε «λαϊκό τραγούδι» και προκάλεσε μεγάλες συζητήσεις.
«Και Λέγε Λέγε»: Μια παράσταση που, μεταξύ άλλων, ασχολείται με την ακραία βία κατά των γυναικών και την παθητικότητα του κοινού, με την ηθοποιό επί σκηνής να φέρεται χυδαία στους θεατές.
«Σφήκες» στην Επίδαυρο (2023) Η συγκεκριμένη παράσταση προκάλεσε τον μεγαλύτερο σάλο των τελευταίων ετών στο ελληνικό θέατρο:Γιουχαΐσματα και Αποχωρήσεις: Πολλοί θεατές γιούχαραν την ίδια και τους ηθοποιούς κατά τη διάρκεια και στο τέλος της παράστασης, ενώ υπήρξαν και αποχωρήσεις από το αρχαίο θέατρο με φωνές «ντροπή και αίσχος».
Ο αντίκτυπος και το συμπέρασμα
Η Λένα Κιτσοπούλου δεν αφήνει κανέναν αδιάφορο. Είτε την αγαπάς, είτε τη μισείς, είναι αδύνατο να την αγνοήσεις. Ο αντίκτυπός της είναι βαθύς και πολύπλευρος:
- Επαναπροσδιορισμός του ελληνικού θεάτρου: Η Κιτσοπούλου έσπασε τα καλούπια του ελληνικού θεάτρου, προτρέποντας τους συναδέλφους της να είναι πιο τολμηροί και προσωπικοί.
- Προβολή της ελληνικής πραγματικότητας: Μέσα από τα έργα της, έδειξε μια Ελλάδα που δεν είναι αυτή των καρτ-ποστάλ, αλλά μια χώρα με κοινωνικά και υπαρξιακά προβλήματα, με ανθρώπους που παλεύουν με τη μοναξιά, την απομόνωση και την αποξένωση.
- Διεθνής αναγνώριση: Η αναγνώριση του έργου της δεν περιορίζεται στην Ελλάδα. Έχει παρουσιάσει έργα της σε σημαντικά ευρωπαϊκά φεστιβάλ (όπως το Festival d’Avignon), όπου το ιδιαίτερο ύφος της έχει εκτιμηθεί ως μια μοναδική, αιχμηρή ματιά στην ανθρώπινη ψυχοσύνθεση.
Συνολικά, η Λένα Κιτσοπούλου είναι μια καλλιτέχνις που προκαλεί συνειδητά. Δεν έχει ως στόχο να ευχαριστήσει το κοινό, αλλά να το ξυπνήσει. Η πορεία της είναι μια συνεχής υπενθύμιση ότι η τέχνη οφείλει να είναι ζωντανή, ειλικρινής και, πάνω απ’ όλα, να έχει τη δύναμη να διαταράξει τα «νερά».
«Ο Μουνής», η παράσταση-αποκάλυψη για κοινό και κριτικούς, μετά τις sold out παραστάσεις σε Αθήνα, Πάτρα και Κρήτη, ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη για 3 μόνο παραστάσεις στο θέατρο Αυλαία.
10, 11, 12 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
«Ο Μουνής» της Λένας Κιτσοπούλου στο θέατρο Αυλαία | Ένα κομμωτήριο, μια χώρα, μια ιστορία