Είδε ο Γιώργος Τοκμακίδης και σχολιάζει για τη Κουλτουρόσουπα
Εν Συντομία Εισαγωγή:
Με την εκδήλωση του κινήματος «MeToo» ξεπρόβαλλε πλήθος ταινιών αναφορικά με τη γυναικεία χειραφέτηση, πολλές μάλιστα από αυτές να είναι βασισμένες σε αληθινά γεγονότα, που η ιστορία προτίμησε να αποκρύψει και να λησμονήσει. Μία από αυτές τις ταινίες είναι η συναρπαστική ιστορία της πολεμικής ανταποκρίτριας και φωτογράφου του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, «Λι Μίλλερ» στην ομώνυμη ταινία «Lee» (2023).
Πάμε να δούμε τι συνέβη σε αυτή την κατά τα άλλα βιογραφική ταινία.
Πλοκή;
Η Λι Μίλλερ, πρώην μοντέλο βρίσκεται σε μία φάση αλλαγής στην καριέρας της. Εστιάζεται στη φωτογραφία, όχι για να είναι περιεχόμενο της, αλλά λειτουργός της. Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος ξεσπά και η Λι ζητάει να της επιτρέψουν να σταλεί στο μέτωπο, με απώτερο σκοπό να απεικονίσει, να καλύψει φωτογραφικά την επικρατούσα κατάσταση. Με την προέλαση των συμμαχικών στρατευμάτων, η Λι θα βρεθεί εν μέσω πολεμικών συμπλοκών, στην απελευθέρωση του Παρισιού, αλλά και στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Κανείς δεν την έχει προετοιμάσει για όλα όσα έρθει σε επαφή, με τον κόσμο να μην είναι έτοιμος για την απεικόνιση της ωμής αλήθειας μέσα από τη δεινή φωτογραφική της ματιά.
Πίσω από τις κάμερες:
Η ιστορία βασίζεται στο βιβλίο με τίτλο: «The Lives Of Lee Miller», το οποίο γράφτηκε από τον γιο της ανταποκρίτριας. Ένα βιβλίο, το οποίο είχε κάνει δώρο η Έλεν Κούρας στην Κέιτ Γουίνσλετ κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινία: «Η Αιώνια Λιακάδα Ενός Καθαρού Μυαλού» (Eternal Sunshine Of The Spotless Mind, 2004). Η Κούρας τότε ήταν διευθύντρια φωτογραφίας και η Γουίνσλετ πρωταγωνίστρια.
Η νέα τους συνεργασία τις βρίσκει να είναι σκηνοθέτις, και εκτός από πρωταγωνίστρια και παραγωγός αντίστοιχα. Η ηθοποιός είχε παθιαστεί τόσο πολύ με το πρότζεκτ που δεν ανέμενε να βρει χρηματοδότηση από τους παραγωγούς, οι οποίοι δεν φάνηκαν να συγκινούνται από την ιστορία της Λι. Αντιθέτως, κάλυψε τις πρώτες δύο εβδομάδες των γυρισμάτων εξολοκλήρου με δικά της έξοδα.
Η Έλεν Κούρας μαζί με τους σεναριογράφους της ακολουθούν πιστά το βιβλίο, αλλά αυτό δεν οδηγεί πάντοτε σε ασφαλή αποτελέσματα σε κινηματογραφικό επίπεδο. Το βιβλίο καλύπτει όλο το εύρος της ζωής της φωτογράφου, κάτι που μπορεί να δημιουργήσει αποπροσανατολισμό εντός των κινηματογραφικών πλαισίων. Το φλέγον ζήτημα είναι να αποσαφηνιστεί το κέντρο βάρους της ιστορίας. Ποια πτυχή της Λι Μίλλερ φέρνουμε επί της οθόνης; Πρόκειται για την κρίση-μεταβολή καριέρας της ηρωίδας; Πρόκειται για την αμιγώς κάλυψη της συμμετοχή της στον πόλεμο; Πρόκειται για την δυναμική σε βαθμό φεμινιστική της δράση; Πρόκειται για την σχέση της με την οικογένεια της; Άραγε, περί τίνος πρόκειται; Η ταινία δίνει πληθώρα απαντήσεων απαντώντας λίγο-λίγο σε κάθε ένα από τα ερωτήματα που προαναφέρθηκαν και χάνει την κυρίως εστίαση.
Μπροστά από τις κάμερες:
Η Κέιτ Γουίνσλετ αναλαμβάνει τον ομώνυμο πρωταγωνιστικό ρόλο, αλλά διαφέρει δεόντως σε σχέση με όλα όσα έχουμε δει στο παρελθόν. Η ηθοποιός αποπειράται να φέρει στην οθόνη «ένα αντράκι», αλλά δίχως τα ρομαντικά στοιχεία και με περίσσιο κυνισμό. Η φωνή της είναι πιο βαριά, οι κινήσεις της πιο δύσκαμπτες διατηρώντας διαρκώς ένα αναμμένο τσιγάρο στα χείλη. Οι συντελεστές δηλώνουν πιστοί στην πρωτογενή πηγή, πράγμα που σημαίνει ότι μάλλον έτσι θα έπρεπε να είναι στην πραγματικότητα η Λι Μίλλερ. Βέβαια, αυτά τα στοιχεία αν δεν βρίσκονται σε μία ισορροπία δεν δύνανται να διαμορφώσουν έναν συμπαθή χαρακτήρα. Ακολουθείς το ταξίδι της με αποκορύφωμα μία ιδιαιτέρως αμφιλεγόμενη σκηνή, αλλά καθώς δεν παρουσιάζει περαιτέρω ανάπτυξη, παρατηρείται στασιμότητα ως προς την εξέλιξη της.
Κατά τα άλλα, η Γούινσλετ υπηρετεί κατά γράμμα αυτό που της ζητείται και αυτό που θέλει να δηλώσει μέσα από την ερμηνευτική της εκδήλωση.
Οι πλέον κερδισμένοι είναι οι συμπρωταγωνιστές της. Ο Άντι Σάμπεργκ, γνώριμος από την κωμική σειρά «Brooklyn Nine–Nine» (2013-2021) αλλάζει υποκριτική πλεύση και φέρνει ένα συμπαθές πρόσωπο σε αυτό τον δραματικό ρόλο. Στην ταινία συμμετέχουν και οι Αλεξάντερ Σκάρσκαρντ στον άχαρο ρόλο του συζύγου της πρωταγωνίστριας και η Μαριόν Κοτιγιάρ, δίχως να αξιοποιείται στο μέγιστο του ταλέντου της. Η γαλλίδα ηθοποιός όμως επιθυμούσε ανέκαθεν να συνεργαστεί με την Κέιτ Γούινσλετ, με την οποία αν και είχαν δουλέψει μαζί στην ταινία «Contagion» (2011), δεν μοιράστηκαν από κοινού σκηνές.
Καταλυτικός Επίλογος:
Η ταινία έχει μεγάλες βλέψεις ως προς την απεικόνιση του χαρακτήρα, αλλά κάπου χάνει τα βήματα της στη διαδικασία της ακροβασίας. Δεν είναι εύκολο να προσδιοριστεί που ακριβώς ανήκει. Οι ανατροπές που συμβαίνουν σε επίπεδο αφήγησης δε βοηθούν, αν και είναι ευπρόσδεκτες. Αρκεί να πούμε ότι δε θέλει ίσως να φέρει κάποιου είδους ταμπέλα ως ένδειξη προσωπικής διαμαρτυρίας προς τη βιομηχανία. Η ταινία προσφέρει πολλές αναγνώσεις είτε ισχύουν είτε όχι, και για μία βιογραφική αντίστοιχη πετυχαίνει τα βασικά. Κυριάρχησε στις εισπράξεις σε Αγγλία και Ιρλανδία.
Θα έβαζα με ταπεινότητα όπως πάντα ένα 6,3/10 για την έλλειψη κέντρου βάρους.
«Lee» 2024εγχρ.
Διάρκεια: 1 ώρα και 57 λεπτά – Είδος: Βιογραφικό
Σκηνοθεσία: Έλεν Κούρας – Πρωταγωνιστές: Κέιτ Γουίνσλετ, Άντι Σάμπεργκ, Αλεξάντερ Σκάρσκαρντ, Μαριόν Κοτιγιάρ.