Η ζεστασιά στις ψυχές μας είναι αυτή που μας κρατά ανθρώπινους. Η ψυχρότητα από την άλλη είναι αυτή που απομακρύνει τους ανθρώπους μεταξύ τους και προξενεί προβλήματα.
Γράφει η Νέλη Βυζαντιάδου για την Κουλτουρόσουπα
Με τη Φιλιώ συζητούσαμε για αυτό το έργο αρκετές μέρες προτού φτάσει η Κυριακή που θα το βλέπαμε. Με ρωτούσε τι θα δούμε κι εγώ της έλεγα πως θα βλέπαμε τη Βασίλισσα του Χιονιού. Ήθελε να μάθει ποια ήταν και της είπα να περιμένει μέχρι την ημέρα που θα παίρναμε όλες τις απαντήσεις παρακολουθώντας τη συγκεκριμένη παράσταση.
Φτάνοντας λοιπόν στο Αριστοτέλειον και μπαίνοντας στην αίθουσα, συνειδητοποιήσαμε ότι πολλά ακόμα παιδιά είχαν παρόμοιες απορίες μια που ακούγαμε κορίτσια και αγόρια να ρωτούν τους γονείς τους ποια είναι η Βασίλισσα του Χιονιού, τι κάνει και αν τα μάτια που φαίνονταν στη μεγάλη οθόνη ήταν τα δικά της.
Από την πρώτη σκηνή του έργου φάνηκε η πολύ καλή δουλειά που είχε γίνει από τους συντελεστές ενώ κέρδισαν την προσοχή μας οι προσεγμένες χορογραφίες. Το έργο μάλιστα ξεκίνησε με ένα πολύ έξυπνο παιχνίδι μιας παρέας παιδιών που μιλούσαν για την αγαπημένη τους γεύση παγωτού με τον Κάι να προσπαθεί να εξηγήσει στους υπόλοιπους ότι το παγωτό είναι μόνο για το καλοκαίρι και όχι για το χειμώνα.
Ο Κάι και η Γκέρντα, δυο αγαπημένοι φίλοι, θα μπλεχτούν σε μεγάλες περιπέτειες καθώς το αγόρι θα καταλήξει στον πύργο της Βασίλισσας του Χιονιού με αποτέλεσμα να βλέπει οτιδήποτε άσχημο και ψυχρό γύρω του σαν όμορφο και θερμό αγνοώντας όλα αυτά που μέχρι πρότινος γέμιζαν την ψυχή του και την καθημερινότητά του. Η Γκέρντα δεν το βάζει κάτω και αρχίζει να ψάχνει το φίλο της αποδεικνύοντας περίτρανα πως η φιλία έχει μεγάλη δύναμη και μπορεί να καταφέρει ακόμα κι αυτά που αρχικά φαίνονται ακατόρθωτα.
Η Φιλιώ παρακολουθούσε εκστασιασμένη την παρέλαση όλων των ηρώων της ιστορίας. Από τους δυο φίλους και τη Βασίλισσα του Χιονιού μέχρι το Τριαντάφυλλο, τα υπόλοιπα λουλούδια, τους πιγκουίνους, τα λαγουδάκια και τις χιονονιφάδες. Ξεχώρισε βέβαια τη Βασίλισσα του Χιονιού θυμίζοντας μου πως ένα παιδί αυτής της ηλικίας εύκολα μαγνητίζεται από μια όμορφη εμφάνιση έτσι όπως συνέβη και με τον Κάι.
‘Είναι κακιά η Βασίλισσα του Χιονιού;’, με ρώτησε η Φιλιώκάποια στιγμή και βάζοντας με στη θέση να εξηγήσω πως η βασίλισσα αυτή ήταν μια γυναίκα μόνη που δεν μπορούσε να βρει τη χαρά και την αγάπη με συνέπεια να παγώσει γύρω της και μέσα της κάθε συναίσθημα για να αντέξει αυτά που της έλειπαν. Στο πρόσωπο του μικρού Κάι βρήκε μια παρέα που στην πορεία αποδείχθηκε ότι ούτε κι αυτός ήταν τελικά το κατάλληλο παιδί. ‘Εμένα πάντως μου αρέσει πολύ το χιόνι’, συνέχισε να λέει η μικρή μου φίλη για να με βρει σύμφωνη.
Η νίκη του καλού, η δύναμη της αποφασιστικότητας, η αξία της φιλίας και πολλά άλλα τα μηνύματα που πήραμε βγαίνοντας από το θέατρο. Η ζεστασιά στις ψυχές μας είναι αυτή που μας κρατά ανθρώπινους. Η ψυχρότητα από την άλλη είναι αυτή που απομακρύνει τους ανθρώπους μεταξύ τους και προξενεί προβλήματα.
Όσο για εσένα που σκοπεύεις να παρακολουθήσεις αυτό το έργο, αξιοποίησε στο βαθμό που θέλεις, κάποιες ιδέες που παραθέτω ευθύς αμέσως. Κι αυτό γιατί η ουσιαστική μάθηση ξεκινά μετά την παρακολούθηση μιας θεατρικής παράστασης. Έχει να κάνει με αυτά που θα συζητήσεις με το παιδί σου και με το πόσο πιο μακριά θα το πας.
Ιδέες για εφαρμογή μετά την παράσταση
- Ζήτησε από το παιδί σου να σου πει ποια σκηνή ξεχώρισε από όλο το έργο και για ποιο λόγο.
- Μίλησε με το παιδί σου για το ρόλο του Κάι. Μάθε πώς ένιωσε για αυτόν και τι απορίες έχει.
- Μίλησε με το παιδί σου για το ρόλο της Γκέρντας. Μάθε πώς ένιωσε για αυτήν και τι απορίες έχει.
- Μίλησε με το παιδί για το ρόλο της Βασίλισσας του Χιονιού. Μάθε πώς ένιωσε για αυτήν και τι απορίες έχει.
- Ζήτησε από το παιδί σου να γράψει ένα γράμμα στη Βασίλισσα του Χιονιού με το οποίο θα προσπαθήσει να τη βοηθήσει να ζεστάνει την καρδιά της και να νιώσει αγάπη.
- Μίλησε με το παιδί σου για την έννοια της αγάπης και της φιλίας.
- Ζήτησε από το παιδί σου να αλλάξει την ιστορία. Τι θα άλλαζε και τι θα κρατούσε ίδιο από την ιστορία που είδε;.
- Ζήτησε από το παιδί σου να ζωγραφίσει κάτι που να συνδέεται με το έργο που είδε.
- Μίλησε με το παιδί σου για τα γλυκά κάθε εποχής (π.χ. παγωτό το καλοκαίρι).
- Μίλησε με το παιδί σου για το ‘ζεστό’ και το ‘κρύο’ στις ανθρώπινες σχέσεις.
Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν αρκεί να συνοδεύεις το παιδί σου με τη φυσική σου παρουσία αλλά να μην είσαι ουσιαστικά εκεί. Μοιράσου μαζί του την όλη εμπειρία, για να μάθει κι αυτό να μοιράζεται με τη σειρά του. Δείξε αληθινό ενδιαφέρον, για να μάθει κι αυτό να ενδιαφέρεται με τη σειρά του. Σεβάσου τους κανόνες που ισχύουν μέσα στην αίθουσα θεάτρου, για να μάθει κι αυτό να τους σέβεται και να τους τηρεί με τη σειρά του.
Όσο για εμάς θα συναντηθούμε ξανά μέσα από αυτή τη στήλη με μια καινούργια πρόταση… σε 15 μέρες να με ‘διαβάσεις’… αγαπάμε πολύ το παιδικό θέατρο… κι οι δυο φίλες μου, η Φιλιώ και η Κατερίνα πάνε θέατρο και μετά μοιράζονται μαζί σας το βίωμά τους μέσα από τα άρθρα μου…
Πληροφορίες για τη παράσταση εδώ