Από τη στήλη Artύσιμο του Γιάννη Κυφωνίδη
Βιωματικό ρεπορτάζ στο Μπενσουσάν Χαν
Ακατάλληλο μάθημα ζωγραφικής. Όταν το διαβάζει ή το ακούει κανείς αναρωτιέται τι είναι και γιατί είναι ακατάλληλο. Πρόκειται για ένα project που τελείται στον χώρο του Μπενσουσάν Χαν. Με αφορμή την ιστορικότητα του χώρου, καθώς και τη συναναστροφή των συμμετεχόντων με το σχέδιο, το project αυτό λειτουργεί όχι μόνο ως ένα «μάθημα σχεδίου», αλλά και ως μια διαδικασία αλληλεπίδρασης των παρευρισκόμενων μεταξύ τους και με τον χώρο.
Ο τίτλος της δράσης είναι περιπαικτικός και αυτοσαρκαστικός. Στην ουσία το «μάθημα» αποτελεί μία πρόφαση ώστε να διευρυνθεί η εικαστική και καλλιτεχνική αντίληψη των «μαθητών». Οι εισηγητές καθοδηγούν τους παρευρισκόμενους , ώστε να αποτυπώσουν με τα υλικά της αρεσκείας τους αυτό που βλέπουν, είτε πρόκειται για κάποια σύνθεση, είτε για γυμνό μοντέλο ή και συνδυασμό τους. Πολύ συχνά συμβαίνουν παράλληλες δράσεις ή και performance που συμβάλλουν στην ενίσχυση της βιωματικότητας, ώστε να απαλλαγούν οι συμμετέχοντες από το στενό πλαίσιο μιας στεγνής μαθησιακής διαδικασίας και εν τέλει το Ακατάλληλο Μάθημα να λάβει διαστάσεις εννοιολογικά ανοιχτές προσδίδοντας καλλιτεχνική αξία στο αποτέλεσμα.
Οι συμμετέχοντες δε χρειάζεται να έχουν προηγούμενη εμπειρία με το σχέδιο ή τη ζωγραφική και είναι ελεύθεροι να συμβάλλουν δημιουργικά στο μάθημα με όποιον τρόπο θελήσουν.
Πρόκειται ουσιαστικά για ένα “δρώμενο” όπου αλληλεπιδρούν οι “μαθητές” με τα συνήθως γυμνά μοντέλα.

.
Τα γυμνά ανθρώπινα σώματα είναι ένας καμβάς άγραφος όπου κάθε “μαθητής” βάζει τη δική του πινελιά. Είναι ένας τόπος έμπνευσης και συναντίληψης. Το γυμνό σε αυτό το μάθημα δεν είναι γυμνό, είναι κοστούμι, είναι σκηνικό, είναι φως.
Άλλωστε σύμφωνα και με το http://www.istoria.gr αλλά και τη νεοπλατωνική σύλληψη του κόσμου , που έγινε γνωστή χάρη στον Iταλό φιλόσοφο Mαρσίλιο Φιτσίνο (Marsilius Ficinus), η εξωτερική ομορφιά αντιστοιχεί στην εσωτερική. H σχηματοποιημένη γυμνότητα των μυθολογικών ηρώων δεν προτρέπει στην ακολασία, όπως και η λαμπρή ομορφιά της Aφροδίτης του Mποτιτσέλι, που είναι τόσο τέλεια, αλλά και χωρίς αιδημοσύνη, δεν μπορεί να αμαυρωθεί από κάποια λάγνα σκέψη. O ζωγράφος δεν προσπαθούσε να διεγείρει, αλλά κυρίως να θυμίσει μια χρυσή εποχή, στην οποία κυριαρχούσαν η σοφία και ο ορθολογισμός. Σε αυτή την επιστροφή στον ειδωλολατρικό ηδονισμό, επιβεβαιώνεται και πάλι με ένταση η αξιοπρέπεια της ανθρώπινης ύπαρξης από τον ζωγράφο με την ανατομική απόδοση ενός εξιδανικευμένου σώματος. H γυμνότητα, άλλωστε, δεν προκαλεί ιδιαίτερα. Eίναι κυρίως η ρήξη με ένα συγκεκριμένο εικονογραφικό κώδικα, που εισάγει τον αισθησιασμό και ξυπνάει τις φαντασιώσεις.
Για όλους αυτούς τους λόγους, αλλά και για την αύρα, την ενέργεια και την ατμόσφαιρα που μεταδίδει το Μπενσουσάν Χαν στη σοφίτα του οποίου γίνεται το Ακατάλληλο Μάθημα Ζωγραφικής, μπήκαμε μαζί με τη φίλη Μάγδα Κωνσταντινίδου και βιώσαμε τη μυσταγωγία της ζωγραφικής τέχνης ως γυμνά μοντέλα, παρέα με την Ελένη και το Γιάννη που ποζάρουν πολύ πιο τακτικά.
Και η αίσθηση ήταν ακριβώς αυτή. Σα να μην ήμασταν γυμνές και γυμνοί, σα να μην ήταν το γυμνό μας αυτό καθεαυτό το θέμα. Ήταν σα να συμμετέχαμε σε μία live performance που η πλοκή της ήταν αυτοσχέδια και αυθόρμητη, που το σενάριο της αποφασιζόταν εκείνη τη στιγμή.

.
Συντονιστής του εικαστικού αυτού project είναι ο Βασίλης Αλεξάνδρου με dj το Γιάννη Καρυοφύλλη.
Όσες και όσοι θέλουν να συμμετάσχουν μπορούν είτε να απευθυνθούν μέσω της ομάδας στο FB είτε μέσω του τηλ : 698 424 4577
Φωτογραφικό υλικό